فیزیک - دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
آخرین اطلاعات و مقالات مربوط به فیزیک- نمونه سؤالات و پاسخ آنان

نظريه پردازان مدل‌هاي رياضياتي را گسترش مي‌دهند كه هم با تجربه و هم نتايج آينده (پيش‌بيني‌ها) در توافق باشد (آيا ممكن است خلاف تجربه در آينده باشد و كدام درست است؟). تجربه‌گرايان يا تجربي‌ كارها، براساس كارهاي نظري دستگاه‌هايي را مي‌سازند كه آن نظريه‌ها را امتحان كنند. در فيزيك هميشه اين اتفاق افتاده كه در ازمايشگاه يا همان تجربه حتي چيزهايي فراتر از پيش‌بيني پيدا شده. بين تجربه و نظريه دو حالت مي‌تواند اتفاق بيفتد:‌ نظريه غلط است يا دستكم با آزمايش‌هاي زمان خودش در توافق نيست و يا دستگاه خطا دارد. دوم اينكه نظريه قابل تاييد است با آن آزمايش‌ها ولي چيزهاي جديدي پيدا مي‌شود كه فراتر از نظريه بوده.



ادامه مطلب ...


           
برچسب:, ::
مهران

لامپ حبابي

قبل از اختراع لامپ حبابي،‌ دنياي روشنايي كمي كثيف‌كاري داشت! تعداد زيادي شمع و مشعل كه مي‌توانست اتاق نسبتاً بزرگي را روشن كند. بعد از آن چراغ نفتي روش مؤثري بود و نياز به تعداد زيادي شمع و مشعل و دوده‌هاي آنها را كمتر مي‌كرد. وقتي دانش الكتريستيه تازه در قرن 19 اختراع شد، عده‌ي زيادي از آن استفاده كردند. سر ژوزف سووآن انگليسي و تواس اديسون آمريكايي هردو تقريباً در يك زمان(1878 و 1879) ظرف 25 سال نور را به خانه‌هاي مردم سرتاسر دنيا بردند. اين فناوري بسيار ساده بود و سريع قابل گسترش بود و روش‌هاي كهن را براي هميشه كنار زد.


ادامه مطلب ...


           
برچسب:, ::
مهران

کارشناسان مرکز احتراق ملی ایالات متحده امریکا در مجتمع آزمایشگاه های ملی لورنس لیورمور واقع در کالیفرنیا موفق به آزمایش قویترین لیزر جهان با قدرت 2 مگا ژول شده اند. این لیزر که اساساً برای تابش های 1.875 مگا ژولی تهیه شده بود، توانست بیش از انتظار ظاهر شده و رکوردهای جهانی را جابجا نماید.

 



ادامه مطلب ...


           
برچسب:, ::
مهران

 

المپیادهای فیزیک ایران

حل کامل مسئله های مرحله مقدماتی
دوره های چهاردهم و پانزدهم
جلد چهارم
ناشر: موسسه علمی آینده سازان
مولف: دکتر محمد سپهری راد
قیمت: 15000 ریال (چاپ اول: سال 1382)
اصولا سئوال ها در المپیاد به نحوی است که دانش آموز باید کتابهای درسی خود را کاملا عمیق فرا گرفته باشد . از آنجا که در کتاب درسی و یا کلاسهای درس ممکن از به پاره ای از نکات با عمق کافی پرداخته نشود، کتابهایی از نوعی که پیش رو دارید، می تواند سودمند باشد. در ضمن پاسخهای سئوالات این کتاب فرا تر از تنها پاسخ به آن سئوال مشخص است و دید خواننده را وسیع تر پاسخ به آن سئوال می کند.



ادامه مطلب ...


           
برچسب:, ::
مهران
از قديم تاکنون، عبارت سفر در زمان اغلب انتزاعي ترين تصورات ما را از معناي حرکت در بُعد چهارم فرا مي خوانند. ولي منظور ما اينجا لزوماً ماشين زمان و کرم چاله نيست که در آن سالها به گذشته يا آينده سفر کنيم. شايد دقت کرده باشيد، ما همگي با عملکرد زمان درهمتنيده شده ايم.


ادامه مطلب ...


           
برچسب:, ::
مهران

ابرهاي اينچيني كه در عكس‌ها مي‌بينيد،‌ محل تولد ستارگان هستند. اين ابرها آنقدر بزرگ هستند كه چند تا منظومه شمسي را كنار هم بگذاريم، تازه مي‌شود پهناي يكي از آنها. به همين دليل تعداد زيادي ستارگان بزرگ و كوچك مي‌توانند در آنها بوجود بيايند. وقتي جاذبه باعث جمع شدن ذرات نزديك هم مي‌شود برخوردها بيشتر مي‌شود و با برخورد گرما توليد مي‌شود و اين يعني تولد قلب تپنده يك ستاره!



ادامه مطلب ...


           
برچسب:, ::
مهران

درباره وبلاگ


عادت ها در آغاز همچون رشته ای نازک و نا مر‌یی هستند اما هر بار که عملی را تکرار می کنیم رشته ای بر رشته ی قبلی تنیده می شود تا سرانجام مانند طنابی ضخیم و چاره ناپذیر بر دست و پای افکار و اعمال ما می پیچد ... بد عادت نشویم ...
آخرین مطالب
نويسندگان
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فیزیک - دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolfizik.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 95
بازدید کل : 167793
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1