روش صحیح مطالعه درس «فیزیک»:
 
فیزیک - دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
آخرین اطلاعات و مقالات مربوط به فیزیک- نمونه سؤالات و پاسخ آنان
چگونه فیزیک را بخوانیم؟
برای مطالعه درس فیزیک نخست هرفصل را دقیق بخوانید و سپس وارد «مثال ها و تمرین های متن و پایان فصل مربوطه»  شوید و در «مرحله اول» یک به یک مثال ها و تمرین ها را با جواب تشریحی  آنها «بخوانید و یاد بگیرید» و در صورتی که اشکال و یا ایرادی داشتید به متن درس مراجعه نموده، تا اشکال و ایراد شما بر طرف شود و در «مرحله دوم»، دو مرتبه به مثال ها و تمرین ها برگردید و بدون این که به جواب ها نگاه کنید، «سئوال ها را برای خودتان حل کنید» و در پاسخ گویی در هر قسمتی از جواب شما که ابهامی وجود داشت، به جواب آن قسمت نگاه کرده و سپس دوباره خودتان به حل سئوال بپردازید و این کار را تا پایان تمرین های پایان هر فصل ادامه دهید و پس از این که به تمام مثال ها و تمرین ها «مسلّط شدید»، در «مرحله سوم» وارد «تست های کنکورهای سراسری و آزاد فصل مربوطه» شوید و تست ها را یک به یک «بخوانید و به حل آنها بپردازید» و سپس به پاسخ نامه مراجعه نموده و راه حل خودتان را با جواب تشریحی تست «مقایسه نمایید»؛ این روش مطالعه، روشی «اساسی و بنیادین» است و در مدت زمان خیلی کوتاه و اندکی «سرعت تست زنی» شما را «بالا» خواهد برد.

فیزیك در رشته ریاضی فیزیک
تعداد سوالات این درس در کنکوررشته ریاضی  45 و مدت زمان پاسخگویی 55 دقیقه می باشد. 

61 تا 65 درصد سوالات کنکور این درس از دروس پایه و  37 تا 39 درصد از دروس پیش دانشگاهی است.
درس فیزیك با ضریب 9 در كنكور رشته ی علوم ریاضی پس از درس ریاضیات دارای بالاترین ضریب می باشد. اگر قصد قبولی در یك رشته ی مهندسی و در یك دانشگاه خوب را دارید، به این درس توجه زیادی داشته باشید و خود را برای درصد بالایی در این درس (بالاتر از70) آماده كنید.
درس فیزیك برعكس ظاهر سختی كه دارد، اگر با آن همراه شوید و در هنگام مطالعه به مفاهیم آن توجه كنید، برای شما جزو دروس شیرین و به یادماندنی خواهد شد.
یك توصیه ی مهم: در درس فیزیك به جای مطالعه به ترتیب فیزیك 1- 2- 3 و پیش دانشگاهی 1- 2 مباحث را موضوعی مطالعه كنید مثلاً وقتی می خواهید بحث مکانیک را بخوانید ابتدا به سراغ فیزیك (2) بروید و مبحث مکانیک را در آنجا بخوانید و مسائل مربوط به آن را حل كنید و سپس مبحث مکانیک را در فیزیك پیش دانشگاهی1 مطالعه كنید. با این كار هم در زمان صرفه جویی كرده اید و هم به علت اینكه مباحث پایه ای را خوانده اید در بحث جدید نیز یادگیری بیشتری خواهید داشت .
اساس كار خود را در مطالعه ی درس فیزیك بر روی كتاب درسی و موضوعات مطرح شده درآن بگذارید و سپس در صورت لزوم به جزوات دیگر مراجعه كنید.
در حال حاضر پرسش های این درس به سمت مفهومی شدن پیش می رود. قبلاً برای تسلط بر فصل حرکت شناسی در مبحث مکانیک یك دانش  آموز می بایستی حداقل 30 تا40 نكته ی كنكوری كه اغلب هم خارج از كتاب درسی بودند، حفظ می كرد؛ ولی اكنون احاطه بر مطلب درسی به اضافه چند نكته ی اساسی ، راه گشا می باشد. البته منظور این نیست که نکات و فرمول های تستی را یاد نگیرید، بلکه شما باید ابتدا مطالب را به صورت مفهومی یاد گرفته و سپس نکات تستی را استفاده کنید. علاوه بر این اگر نگاهی گذرا به پرسش های فیزیك در سال های گذشته داشته باشید، خواهید دید كه اكثر پرسش های این درس تكراری هستند، یعنی چیزی حدود 70 الی80  درصد این پرسش ها مشابه پرسش های كنكور سال های قبل می باشد. پس حتماً بررسی تست های كنكور سال های قبل را در این درس در برنامه ی خود بگنجانید.
نكته ی دیگر توجه به مبحث مكانیك است كه این بحث 20 الی 25 درصد پرسش ها را به خود اختصاص داده است . در مكانیك برای یادگیری بهتر، تا می توانید تست های متنوع و مسائل مختلف را كه در سطح كتاب درسی است ، حل كنید.
* به این نكته نیز در حل تست ها در كنكور دقت داشته باشید كه واحدها در سیستم SI می باشد، پس بهتر است قبل از شروع مبحث فشار و مکانیک، موضوع فیزیک و اندازه گیری را کاملاً یاد بگیرید. مثلاً تقریباً هر دو سال یك بار یك تست از چگالی می آید كه منظور از طرح این تست در كنكور تبدیل واحدها در آن می باشد. در این درس نیز مرور را فراموش نكنید و هر چند وقت یك بار (طبق برنامه ی مرورها) به مباحثی كه قبلاً خوانده اید، باز گردید و آن ها را مرور كنید تا مطالب یادآوری شوند.

بنابراین در خواندن درس فیزیك به 3 نكته ی زیر توجه داشته باشید:
1- از درك عمیق و مفهومی فیزیك غافل نشوید و هرگز یك مفهوم فیزیك را با ژرفایی كه دارد، در حد یك تعریف خشك پایین نیاورید.
2- پس از مطالعه ی هر بخش از كتاب به صورتی كه در بالا آمد، ابتدا مسائل و تمرین های مربوط به آن را حل كنید و وقتی به آن ها احاطه كافی یافتید، به سراغ تست بروید. بنابراین در دروس ریاضی و فیزیك توجه داشته باشید:
مطالعه ی مفهومی و دقیق افزایش توانایی در حل مسائل و تمرین ها  مرور
3- پس از هر بار خواندن از نکات و فرمول های مهم یادداشت برداری کنید و برای مرور از این یادداشت ها استفاده کنید.

فیزیک در رشته علوم تجربی
تعداد سوالات این درس در کنکوررشته تجربی   30 و مدت زمان پاسخگویی 37دقیقه می باشد. 
55 تا 57 درصد سوالات کنکور این درس از دروس پایه و  45 تا 47 درصد از دروس پیش دانشگاهی است.
در این درس دانش  آموزان رشته ی تجربی دارای میانگین درصدی پایین تر از زیست شناسی و شیمی می باشند. این درس نیز با ضریب 6 در رشته ی تجربی از اهمیت خاصی برخودار است و كسب یك درصد بالا می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
، تسلط بر مفاهیم ، حل مسائل ، حل تست ها از جمله تست های آزمونهای سراسری و دانشگاه آزاد و همچنین مرور، بسیار مهم است . حتی اگر دانش آموز ضعیفی در این درس هستید، حتماً سعی کنید که این درس را در برنامه ی درسی خود بگنجانید یا حداقل مباحثی را که راحت تر یاد می گیرید، حتماً بخوانید. چنان چه احساس می کنید به تمامی مباحث به یک اندازه  تسلط دارید، بهتر است که مطالب ر ابه ترتیب زیر مطالعه کنید: 1- نور 2- فشار 3- گرما و ترمودینامیک 4- مکانیک 5-  الکتریسته 6- مو

به عقیده بعضی کارشناسان اگر درصد فیزیک +درصد ریاضی > 110 باشد  احتمال قبولی دررشته پزشکی صددرصد می باشد.البته  به درصد دروس دیگر نیز بستگی دارد. 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
برچسب:, ::
مهران

درباره وبلاگ


عادت ها در آغاز همچون رشته ای نازک و نا مر‌یی هستند اما هر بار که عملی را تکرار می کنیم رشته ای بر رشته ی قبلی تنیده می شود تا سرانجام مانند طنابی ضخیم و چاره ناپذیر بر دست و پای افکار و اعمال ما می پیچد ... بد عادت نشویم ...
آخرین مطالب
نويسندگان
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فیزیک - دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolfizik.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 408
بازدید ماه : 484
بازدید کل : 167699
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1